· Hosté on-line: 1
· Členové on-line: 0
· Registrovaní členové: 2
· Nejnovější člen: Honza
|
|
|
historie výstavby stavebnÃho úseku X(C2) |
|
Západnà konec stavebnÃho úseku X se nacházà pod Sedlonovským vrchem,kde sousedà se stavebnÃm úsekem D-1a.NásledujÃcÃch 3,5 km pokraÄuje linie "Å™opÃků" po vrstevnici tÄ›snÄ› pod vedlejÅ¡Ãm hÅ™ebenem Orlických hor a poté sestupuje po prudkém svahu do údolà řÃÄky BÄ›lé,kde severnÄ› mÃjà obec ZákoutÃ, za kterou zaÄÃná stoupat k nejvyÅ¡Å¡Ãmu mÃstu Orlických hor,vrcholu Velké DeÅ¡tné.Pod nÃm byl také v zářà 1938 vybetonován nejvýchodnÄ›jÅ¡Ã objeklt stavebnÃho úseku X Ä.41/A-140 N.
VÃtÄ›zem omezené soutěže na stavbu tohoto úseku se stala firma Podnikatelstvà staveb Goldschmid a Hartman sÃdlÃcà v okresnÃm mÄ›stÄ› Náchod.Celkem 73 "Å™opÃků" (ŘOP:23, 1. sled: 46, 2. sled: 4) bylo stavebnà firmÄ› zadáno za 1 982 674,10 KÄ. StejnÄ› jako ve stavebnÃm úseku C mÄ›la i zde dobrou dostupnost pevnostnà linie zajiÅ¡tovat vojenská cesta,v tomto pÅ™ÃpadÄ› vlastnÄ› cesty dvÄ›.Prvnà zaÄÃnala v DeÅ¡tném v Orlických horách, odkud vystoupala na hÅ™eben a zatoÄila vlevo na Sedlonovský vrch.zaÄátek druhé se nacházel nad ZákoutÃm, kde odboÄovala ze silnice na Masarykovu chatu a po mnoha zatáÄkách zdolávajÃcÃch prudké stoupánà minula vrchol Velké DeÅ¡tné a konÄila u Jelenky. Za obÄ› cesty kopÃrujÃcà linini LO v celkové délce 9 km mÄ›li podnikatelé obdržet 769 500 kÄ.
JeÅ¡tÄ› pÅ™ed zahájenÃm stavebnÃch pracà na konci zářà 1937 probÄ›hla úprava poÄtů a typů pevnůstek, která v prvnÃm sledu zruÅ¡ila 2 původnÄ› plánované "Å™opÃky" , ale 8 zcela nových pÅ™idala,dÃky Äemuž celkový poÄetz objektů v prvnÃm sledu stoupnul na koneÄných 52 kusů. Naopak poÄet "Å™opÃků" vložených do linie těžkého opevnÄ›nà klesl o 7, když bylo 8 objektů zruÅ¡eno a jeden novÄ› do linie vložen. V druhém sledu probÄ›hla pravdÄ›podobnÄ› pouze zmÄ›na typů jednotlivých objektů, jejich poÄet tedy asi zůstal na ÄtyÅ™ech.I když se druhý sled doÄkal dalÅ¡Ãho pÅ™epracovánà pozdÄ›ji.
Stavebnà materiál a výstroj dodávané vojenskou správou se vykládaly v železniÄnà stanici Náchod, kde se ve stavebnà ohradÄ› spojené s malou kancelářà doÄasnÄ› skladovaly, než
byly nákladnÃmi automobily pÅ™evezeny na vzdálenost zhruba 30 km do centrálnÃho skladiÅ¡tÄ› umÃstÄ›ného pod Velkou DeÅ¡tnou. Výstavba objektů samotných zaÄala až na zaÄátku listopadu, kdy byl v údolà řÃÄky BÄ›lé 4.listopadu 1937 vybetonován prvnà objekt (Ä. 24/D1Z).Do konce listopadu se podaÅ™ilo severnÄ› od Zákoutà postavit dalÅ¡Ã 3 "Å™opÃky", s prosincem vÅ¡ak pÅ™iÅ¡ly teploty pod bodem mrazu, což dalÅ¡Ã betonovánà znemožnilo a povÄ›trnostnà podmÃnky pak veÅ¡keré práce na stavbÄ› 8. prosince zastavily úplnÄ›.
BÄ›hen pÅ™elomu let 1937/38 se Å™eÅ¡ila otázka dostavby druhého sledu. Dne 3. ledna 1938 stavitelé posali nabÃdku na dostavbu zbývajÃcÃch 43 pevnůstek. V únoru se vÅ¡ak celkový poÄet druhosledových "Å™opÃků" zÅ™ejmÄ› z finanÄnÃch důvodů zmenÅ¡il na 14, z nichž 12 dosud nezadanýcch bylo spolu se 7 pevnůstkami prvého sledu zadáno 19.dubna 1938 za 575 201,70 KÄ. Druhý sled mÄ›l kromÄ› údolà BÄ›lé zesÃlit také obranu mezi Velkou DeÅ¡tnou a jelenkou.
AÄkoliv poÄasà dovolilo zahájit již v polovinÄ› bÅ™ezna, k betonáži prvnÃho "Å™opÃku" (Ä224/A-140Z lom) se pÅ™ikroÄilo až 20.kvÄ›tna 1938.NÄ›kdy v této dobÄ› byl také dosavadnà velitel VSD por.pÄ›ch. Soukup vystÅ™Ãdán ve své funkci mjr.pÄ›ch. Loskotem.Se stavbou se pokraÄovalo nejprve ve smÄ›ru od Zákoutà k Sedlonovskému vrchu a od srpna také ve smÄ›ru Velká DeÅ¡tná.
Když 1: Å™Ãjna 1938 pÅ™iÅ¡el rozkaz práce okamžitÄ› ukonÄit a zaÄÃt s evakuacÃ,vypadal stavebnà úsek X jako jedno velké staveniÅ¡tÄ›, nemluvÄ› o prostoru mezi Velkou DeÅ¡tnou a Jelenkou, které zůstalo pevnostnà výstavbou témeÅ™ netknuto. Na staveniÅ¡tÃch zůstalo velké množstvà stavebnÃho materiálu, pÅ™edevÅ¡Ãm pÃsku a kamene na pÅ™edlohy,který je možné ve zdejÅ¡Ãch lesÃch najÃt do dneÅ¡nÃch dnů.
Za Å¡kody vzniklé kvůli pÅ™edÄasnému pÅ™eruÅ¡enà pracà obdržela stavebnà firma Ing. Goldschmida a Hartmana v létÄ› 1939 dohromady 132 389, 50 KÄ. PÅ™esná výše celkové odmÄ›ny nenà bohužel známa. V pÅ™ezkouÅ¡ených splátkových výkazech požadovali podnikatelé za objekty 1 598 769, 34 KÄ, tato Äástka ovÅ¡em mohla být snÞena o pÅ™Ãpasné srážky za krychelnou pevnost a cement. pokud se podaÅ™ilo dokonÄit vojenské cesty, musela za nÄ› vojenská správa zaplatit asi 900 tisÃc KÄ. Kontrolu pÅ™edkládanýcjh úÄtů mÄ›l na starost v poÅ™adà již tÅ™età velitel VSD por.pÄ›ch. Josef Hýška, jmenovaný do funkce na konci zářà 1938. |
|
|